• slider

Kulturystyka to nie sport
To styl życia.




Mięśnie dla zdrowia, Joe Weider - Trener mistrzów kulturystyki

Pomimo wszelkich wysiłków, aby na zawsze zachować młodość, wszyscy - bez wyjątku - zestarzejemy się. Wszyscy siedzimy na tym samym wózku, jeżeli chodzi o upływ czasu, a długości naszego życia niewiele się różnią. W prymitywnych czasach to przede wszystkim zęby drapieżników lub głód skracały życie człowieka. Nasz nowoczesny świat odsłania swoje zęby w postaci niewłaściwego odżywiania, nieodpowiedniego stylu życia oraz braku ćwiczeń - to wszystko może nas osłabić, nadwerężyć i doprowadzić wręcz do wymarcia. Jednym z zagrożeń jest zanik tkanki mięśniowej.

Do niedawna nauki medyczne były bardziej skupione na utracie pamięci i osteoporozie i nie przywiązywały większej wagi do zagrożeń płynących z utraty mięśni postępującej wraz z wiekiem. Obecnie zanik mięśni stał się bardzo realnym zjawiskiem medycznym znanym pod nazwą sarkopenia, od greckich słów oznaczających „zanik ciała”. Do siedemdziesiątego roku życia osoby prowadzące siedzący tryb życia tracą 30% i więcej mięśni, które mieli w wieku lat 30, kiedy to ciężar masy mięśniowej jest największy. Utrata mięśni oznacza zmniejszoną siłę i równowagę, co z kolei prowadzi do upadków i złamań - głównych powodów upośledzeń ruchowych związanych z wiekiem. Jednakże zanik mięśni nie musi być nieodłączną częścią procesów starzenia się.

Jednym z rozwiązań są ćwiczenia - prawda? Tak, ale nie do końca. Jeśli jesteś wyłącznie zwolennikiem zajęć aerobowych (takich jak pływanie, jazda na rowerze, bieganie, szybki chód), robisz duży krok naprzód, jeżeli chodzi o zapobieganie chorobom serca, osteoporozie, nadciśnieniu i cukrzycy. Ale co z budowaniem mięśni i ich siły? Budowanie mięśni (niektórzy określają to jako trening oporowy lub siłowy) jest innym rodzajem aktywności, której celem jest zwiększenie rozmiarów wszystkich grup mięśniowych ciała. Jeśli będziesz budować i rozwijać mięśnie, siła zwiększy się w naturalny sposób.

Bez względu na wiek, w tej chwili nadszedł już czas, aby zacząć rozwijać i chronić swoje mięśnie. Autor jest twórcą Aerobicznej 6 Weidera Wśród starszych kulturystów, których trening obejmuje czas dwóch pokoleń, czyli tak długo, jak publikujemy ten magazyn oraz jego poprzedniki, duża ich liczba wciąż cieszy się dobrym zdrowiem i ma niemal taką samą siłę mięśni i ruchomość ciała jak za swych młodych lat.

Aby ćwiczyć fizycznie nigdy nie jesteś zbyt stary, ani też nigdy nie jesteś zbyt młody. Uczyń trening z obciążeniem częścią swojego programu zdrowia. Rozwijając mięśnie zwiększasz gęstość kości oraz poprawiasz stosunek dobrego cholesterolu do złego, zapewniasz ulgę przy bólach artretycznych i reumatycznych, a także zwiększasz tempo przemiany materii, czyli tempo, w jakim twój organizm spala kalorie, aby zapewnić energię potrzebną do tak podstawowych funkcji jak oddychanie. Budowanie mięśni jest twoim obowiązkiem. Jak powiedział Ralph Wald Emerson: „Zadaniem każdego człowieka jest ochrona swego życia”.

Opieka merytoryczna strony: Marcin Trzebiatowski - Trener Personalny od 9 lat. Skontaktuj się z nami: multisports.pl[at]gmail.com